موضوعات: مناسبت ها
   سه شنبه 31 اردیبهشت 1398نظر دهید »

- نقش فرهنگی-

 

اجتماعی حضرت خدیجه(س)

 

 


1- تصدیق پیامبر اکرم(ص): یکی از راه های مبارزه قریش

و دشمنان پیامبر(ص) برای خدشه دار کردن چهره ی

ملکوتی حضرت رسول (ص)، توسل به حربه ی احمقانه ی تهمت بود.

تهمت هایی مانند دروغگویی و جنون که قرآن در آیات زیادی به این

تهمت ها اشاره می کند. از جمله اقداماتی که حضرت خدیجه(س) در زمینه فرهنگی و اجتماعی انجام داد تصدیق و تایید پیامبر(ص) بود و این یکی از کارهای مهمی است که دارای آثار مثبت زیادی در جهت پیشبرد اهداف مقدس پیامبر(ص) و ناکامی دشمن و ایجاد سستی و تزلزل در عقاید خرافی آنان داشته است. اهمیت تصدیق پیامبر(ص) توسط خدیجه(س) آشکار می شود که تصدیق در آن شرایط سخت و دشوار چقدر باارزش بوده است.

2- کمک های روحی و روانی به پیامبر(ص), یکی دیگر از اقدامات فرهنگی و معنوی حضرت خدیجه(س) همکاری با پیامبر(ص) جهت زدودن و یا حداقل کم کردن فشار ناراحتی ها و مشکلاتی است که به شخص پیامبر(ص) تحمیل کرده بودند.

3- کاهش نگرانی های پیامبر اسلام(ص)؛ وقتی که وحی بر محمد(ص) نازل شد از جلال و جبروت خدا از حال رفت. حضرت خدیجه(س) تا آخرین لحظات  حیاتشان دل آرام رسول الله و تسلی دهنده به ایشان بودند؛ با برطرف کردن غم و اندوه ایشان و تبدیل آن به نشاط و شادی مقوم قلب مبارک رسول الله بودند و خداوند به وسیله ی ایشان غم و اندوه آن حضرت را از بین می برد.

4- تسکین دادن ناراحتی های ناشی از آزار دشمنان اسلام؛ حضرت رسول اکرم(ص) هنگامی که رسالت خود را آغاز کردند با دشمنی سرسختانه ی دشمنان اسلام مواجه گردیدند. در این میان فقط چند نفر بودند که از آن حضرت حمایت کردند که یکی از آنها حضرت خدیجه(س) بود. حضرت خدیجه(س) یار غمخوار پیامبر(ص) پیش از بعثت بود و پس از آن هم با تمام وجود حامی افکار و اندیشه های توحیدی ایشان محسوب می شد و به دلیل موقعیت مقبول و ممتازی که داشت پناهگاهی برای محمد(ص) به حساب می آمد.

5- ارشاد و هدایت مردم به سوی خدا و پیامبر اکرم(ص)؛ یکی دیگر از کارهای فرهنگی حضرت خدیجه(س) تبلیغ و ارشاد مردم بود. او در مدتی که همسر پیامبر(ص) بود، با عمل و زبان مردم را به سوی حقیقت و کمال راهنمایی می کرد. حضرت خدیجه(س) همسر گرامی پیامبر(ص)، سه سال همراه پیامبر(ص) و علی(ع)در تبلیغ عملی- که یکی از موارد آن نماز و نیایش است- شرکت داشت و بدین ترتیب جمعیت مسلمین رفته رفته افزایش یافت و زمینه برای دعوت علنی آماده گشت. علاوه بر تبلیغ عملی، خدیجه(س) در مواردی هم در بین و بعضی از افراد به تبلیغ زبانی می پرداختند و به معرفی پیامبر(ص) و کمالات وی اقدام می کردند.

 


موضوعات: مناسبت ها
   پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398نظر دهید »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جایگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها)

 

لقب «معصومه» را امام رضا(علیه السلام)به خواهر خود عطا فرمود:

آن حضرت در روایتى فرمود:«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» (ناسخ التواریخ،ج 3، ص 68، به نقل از كریمه اهل بیت، ص 32)

«هر كس معصومه را در قم زیارت كند،مانند كسى است كه مرا زیارت كرده است.»

این لقب، كه از سوى امام معصوم به این بانوى

بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه والاى ایشان است.

امام رضا(علیه السلام) در روایتى دیگر مى فرماید:هر كس نتواندبه زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم

را در «قم» زیارت كند كه ثواب زیارت مرا در مى یابد.(زبدة التصانیف،ج 6، ص 159، به نقل از كریمه اهل بیت، ص 3)


موضوعات: مناسبت ها
   سه شنبه 27 آذر 1397نظر دهید »