« صاحب زمان | دلنوشته » |
چرا یک قطره شراب هم حرام است؟
سوال❓ ﭼﺮﺍ ﯾﻚ ﻗﻄﺮﻩ شراب ﻫﻢ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟
پاسخ
ﺍﺯ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﯾﺎﺩﺵ ﺣﺮﺍﻡ ﺷﺪﻩ ﮐﻤﺶ ﻧﯿﺰ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮﭼﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻣﻄﻠﺐ ﮐﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺻﻮﻻً ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﻉ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺻﺪﻭﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﻮﻻ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪ (ﭼﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻭ ﭼﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً) ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺎﯼ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻋﻘﻞ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺣﮑﻢ ﺩﺳﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺟﺎﯼ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻫﺎﯼ ﻋﻘﻠﯽ ﻧﯿﺴﺖ.
ﻣﺜﻼً ﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ ﭼﺮﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺳﻪ ﺭﮐﻌﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﺤﺎﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﻨﯿﻢ. ﺍﺻﻼً ﺁﯾﺎ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻋﻠﺖ ﻫﺮ ﺣﮑﻢ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ؟ ﺁﯾﺎ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻨﻬﻤﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﺴﺖ؟ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ﻣﻮﻻ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩ ﭼﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﺒﺎﺷﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﮑﻤﯽ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻣﻮﻻ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﮑﻢ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ.
ﺑﺎ ﺍﯾﻨﻬﻤﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﯼ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﺩﻟﯿﻞ ﺣﺮﻣﺖ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺗﺄﻣﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
1⃣ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﺯ ﺷﺮﻉ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﻘﻠﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺑﺮ ﺣﻠﯿﺖ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ . ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﺒﻮﺭﯾﻢ ﺑﻪ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻋﻤﻠﯿﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﯿﻢ ،
ﺍﻭﻻً ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺣﺮﻣﺖ ﺷﺮﺍﺏ، ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻭ ﮐﻤﯿﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺮﻣﺖ ﺁﻥ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺣﺮﻣﺖ ﺷﺮﻋﯽ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ .
2⃣ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﻋﻠﺖ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﺴﺘﯽ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ﻋﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﺖ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﭘﺲ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻻً ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺴﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﻋﻠﺖ ﺣﮑﻢ ﺣﺮﻣﺖ ﺷﺮﺍﺏ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﺍﯾﻨﺤﺎﻝ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺣﻠﯿﺖ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺩﻟﻪ ﯼ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺟﺎ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺴﺘﯽ ﺷﻮﺩ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺴﺘﯽ ﻧﺸﻮﺩ ﺣﻼﻝ؛ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺿﺎً ﺑﻪ ﺣﮑﻢ ﻋﻘﻞ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺣﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﻭ ﻗﻄﺮﻩ ﭼﯽ؟
ﺍﮔﺮ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭼﻪ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ؟
ﭼﺮﺍ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺣﻼﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﻭ ﻗﻄﺮﻩ ﺣﺮﺍﻡ؟
ﺳﻪ ﻗﻄﺮﻩ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﻗﻄﺮﻩ ﻭ… ﭼﻪ؟
ﺍﮔﺮ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﻗﻄﺮﻩ ﻫﺎ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺮﺳﺪ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ؟
ﺍﮔﺮ ﻣﻼﮎ ﺁﻥ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﺪ ﻣﺴﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺣﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺴﺖ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺣﺪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﯾﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﺸﻮﯾﻢ؟
ﻭ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﻼﮎ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺛﺎﺑﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺮﻣﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﯿﻦ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ. ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﻣﻼﮎ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﺮﻓﺎً ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺴﺘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﺮﻑ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻼﮎ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺷﺮﺍﺏ ﺻﺮﻓﺎً ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺧﺮﻭﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺣﺪ ﺷﺮﻋﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺩ (ﺗﺎﺯﯾﺎﻧﻪ).
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻣﻦ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﻋﺮﻓﺎً ﻣﺴﺖ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺧﻮﺭﺩﻡ ﻭﻟﯽ ﻣﺴﺖ ﺷﺪﻡ!
ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻦ ﺗﺒﻌﺎﺕ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺗﺒﻌﺎﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺠﺮﯼ (ﺟﺮﺃﺕ ﺳﺮﭘﯿﭽﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﻣﻮﻻ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ) ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺯ ﻧﺸﻮﺩ.
ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﺣﻠﯿﺖ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﻮﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺣﮑﻢ ﺷﺮﺍﺏ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺏ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﺪﺷد
.3⃣دﯾﮕﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻣﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ، ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻟﻐﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﭼﻮﻥ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﻣﺎ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ ،
ﺣﺘﯽ ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻈﯿﻢ ﺷﺮﺍﺏ ﺣﻼﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ؛ﭼﻮﻥ ﻣﻠﯿﻮﻥ ﻫﺎ ﻧﻔﺮ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﻄﺮﺍﺕ ﺣﻼﻝ ﺷﺮﺍﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ
ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺗﺒﻌﺎﺕ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪﯼ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﺣﻠﯿﺖ ﺣﺘﯽ ﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻋﻘﻞ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﮑﻤﯽ ﺭﺍ ﺭﻭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ؟
منبع :http://j-shobheh.blogsky.com/1394/06/20/post-139/107-
فرم در حال بارگذاری ...